Kommende arrangementer

Rundvisning på Roskilde Museum

Lørdag d. 31.10.2020 kl.10.30-12.30
Vi skal på rundvisning på Roskilde Museum, hvor vi skal se særudstillingen: Grethe – En våbenmodtagelse baseret på en beretning af Anna Kristensen om hendes far.
Hvorfor forlod Annas far Danmark efter 2. verdenskrig? Han var leder af modstandsgruppen Ostedgruppen, der deltog i våbenmodtagelsen under kodeordet Grethe på Sjællands højeste punkt Gyldenløveshøj. Efter krigen flyttede han til Sverige, hvor han blev gift med Annas mor, og hvor Anna er født og opvokset. Efter forældrenes død i 2010 begyndte Anna at udforske og forsøge at få klarhed over denne del af 2. verdenskrigs historie, der gemmer på glemte fortællinger om modstandsbevægelsen.
Udstillingen handler om modstandsgruppens aktiviteter og Annas vej til at forstå sin fars historie, og hvordan krig sætter spor langt efter sin afslutning.

Udover rundvisning i udstillingen, skal vi også se en lille film på ca. ½ time, og komme på en times byvandring der relaterer til udstillingen. Der er handicapadgang til museet – men selve byvandring er ikke for dårlig gående. Vi mødes ved indgangen til Roskilde Museum seneste kl. 10.15 på adressen:
Sankt Ols Stræde 3.4000 Roskilde

Tilmelding til: Alice Lundgren på 22 52 00 18 el. Seneste d.22.10.2020

Prisen er 60 kr. som betales ved indgangen.

Julehygge – Borup Kulturhus

Tirsdag d. 8.12.2020 kl. 19

Vi begynder aftenen med fællessang, bankospil og en lille konkurrence. Derefter gløgg og æbleskiver. En tilbagevendende succes!

Arrangementet er kun for medlemmer og er gratis.

Dette indlæg blev udgivet i Kommende arrangementer. Bogmærk permalinket.