2019 Afholdte arrangementer

Borup Kulturhus

Foredrag om afslutningen på Skovbo Kommune
onsdag den 6. november kl. 19
Borup Kulturhus – Ingen tilmelding nødvendig!

Mogens Pejtersen, forhenværende kommunal-direktør i Skovbo Kommune og Vicedirektør i Køge Kommune, der var en af de centrale personer i fusionsprocessen mellem Skovbo og Køge kommuner, har i foredraget fortalt om af de mange overvejelser bag beslutningsprocessen for 12 år siden.

Historien bag Spanager, Lammestrup/Stubberup, Rødbylund
– 100-året for lensafløsningen i Danmark  Foredrag ved Leif Lørring
tirsdag d. 3. okt. 2019

Vedtagelsen af Lensafløsningsloven i oktober 1919 indebar de største forandringer i det danske landbrugslandskab siden landboreformerne i slutningen af 1700-tallet. Konsekvenserne af lensafløsningsloven og tilhørende lovgivninger bl.a. om udstykningen af præstegårdsjorde var, at der i Danmark oprettedes mange tusinde nye landbrug. I vores område er fx de mange landbrug i Stubberup, Lammestrup, Spanager, Rødbylund samt landbrugene mellem Vollerslev og Juellund eller husmandsstederne syd for Lidemark resultater af dette lovgivningskompleks.

Byvandring i Køge- søndag d. 8. september – 10 personer deltog. Det var en god tur gennem Strædet og på Havnen –

Arrangement på Sct. Hans Museum lørdag 25. maj 2019. Der var 16 medlemmer mødt op. God og interessant rundvisning på museet, med efterfølgende hyggelig spadseretur gennem parken til Cafe Drivhuset, hvor kaffen og kagen var klar til servering.

Foredrag – Bjæverskov Forsamlingshus
Torsdag d. 31. januar 2019 kl. 19

KZ- Fangernes Helte 1943-45: Præsterne Fritz Lerche og Sophus Boas ved historikeren Hans Sode-Madsen, fhv. seniorforsker ved Rigsarkivet